Алгоритм дій при виявленні дитини, яка опинилася у складних життєвих обставинах

Кожен з нас може стати учасником, свідком, просто проходити поруч чи дізнатися, коли малолітня чи неповнолітня дитина потрапляє у складні життєві обставини: жебракує, бродяжить, залишена без догляду дорослих, голодна, брудна, страждає від домашнього насильства, алкоголізму батьків, має прояви неадекватної поведінки.
Як діяти в цій ситуації? Чи байдуже пройти поруч, ніби нічого не бачиш? Чи бути Людиною: зупинитись, допомогти, звернутися у відповідні міські служби…
В таких випадках ми пропонуємо здійснити наступні дії:
Перш за все необхідно підійти до цієї дитини. Якщо дитина маленька – взяти на руки, заспокоїти, запитати як звати, де живеш, хто батьки, де вони… Дитину старшого віку слід розпитати, що сталося, заспокоїти, з’ясувати, яка потрібна допомога, де і з ким дитина проживає, навчається, хто батьки.
Зателефонувати до відповідних служб Шепетівської міської ради або Шепетівського районного управління поліції, де працюють спеціалісти, фахівці, в коло посадових обов’язків яких входить захист прав та інтересів дітей. Наголошуємо, що ми приймаємо і анонімні звернення, адже головною метою є запобігти, допомогти, врятувати дитину, яка потребує допомоги:
102 – поліція
4-03-90 – служба у справах дітей
4-16-23, 098-0479133 – центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
4-01-50 – відділ у справах сім’ї та молоді

Після отримання будь-якого звернення (усного, письмового, анонімного), відповідні міські служби виїдуть на місце події, з’ясують причину виникнення складних життєвих обставин, встановлять батьків дитини та проведуть з ними індивідуально-профілактичну роботу, обстежать умови проживання дитини.

При необхідності будуть вжиті відповідні заходи реагування:
влаштування дитини у дитяче відділення лікарні;
влаштування дитини у центр соціально-психологічної реабілітації дітей, будинок дитини, інтернатні заклади тощо;
притягнення батьків до відповідальності за ст..184 КУпАП;
ініціювання відібрання дитини від батьків чи позбавлення їх батьківських прав;
притягнення батьків до відповідальності згідно Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»;
притягнення особи до відповідальності на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

Крім цього, додатково надаємо телефони довіри, на яких консультують компетентні у дитячих питаннях психологи, юристи, соціальні працівники, соціальні педагоги з питань насильства над дітьми та жорстокого поводження з ними у сім’ї та з боку оточення, психологічних проблем, негараздів у стосунках з дорослими та однолітками, майнових прав дітей, а також булінгу і безпеки в Інтернеті тощо.

Національна дитяча «гаряча» лінія: 116 111 (безкоштовно з мобільних телефонів)
або 0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).
Консультування проводиться з понеділка по п’ятницю з 12.00 по 16.00.
Уповноважений Президента України з прав дитини 044 225 76 75
Гаряча лінія «Служби розшуку дітей» – 0 800 50 14 14
Сервісна служба Департаменту кіберполіції Національної поліції України – 0 800 50 51 70
Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000 (з мобільних телефонів)
Гаряча лінія з питань запобігання насильства 116 123 (з мобільних телефонів) або 0 800 500 325
Національна «гаряча лінія» з питань насильства та захисту прав дітей — 0 800 500 335
Цілодобовий телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім`ї — 044 451 5451

Начальник служби у справах дітей Катерина КУПРАЦЕВИЧ

СOVID — 19 станом на 03.04.21 року
Міська комісія з питань ТЕБ та НС продовжила обмеження через COVID-19 до 12 квітня